Choď na obsah Choď na menu
Reklama
Reklama
 


Vznik T613

Tatra 613 bola pre konštruktérou veľkou výzvou.

 

Základná konštrukcia vychádzala z koncepcie T 603, to znamená, že motor bol opäť vzadu a jeho chladenie zabezpečoval vzduch. Táto overená koncepcia sa v praxi osvedčila a nebol dôvod ju meniť. Navyše zabezpečovala Tatrám technickú výnimočnosť, ktorá neskôr ešte nabrala na hodnote.


Vnútorný priestor novinky bol podriadený pohodliu posádky, takže napríklad vnútorné podbehy nesmeli obmedzovať priestor pre nohy predných pasažierov. Rázvor náprav preto narástol na 2980 mm (T 603 mala rázvor 2750 mm) a zadná náprava sa posunula rovno pod motor (medzi druhý a tretí rad valcov). Zásadným problémom bolo hľadanie miesta pre palivovú nádrž. Po mnohých diskusiách ju konštruktéri rozdelili na dve menšie časti (oddeľovala ich prevodovka) a umiestnili pred motor. Pri umiestňovaní nádrže okolo manuálnej štvorstupňovej prevodovky sa počítalo aj s tým, že na želanie bude Tatra do auta montovať aj trojstupňový automat Borg Warner 65.

Vznik Tatry 613 sa datuje do konca 60. rokov. Nový automobil mal nahradiť doterajšiu aerodynamickú limuzínu Tatra 603. Základná koncepcia vznikla v Kopřivnici. Z rôznych pohľadov sa zvažovalo, či poháňať prednú alebo zadnú nápravu, umiestnenie motora, a pod.Vzniklo niekoľko modelov, na ktorých bola overovaná aerodynamika. Výsledný tvar karosérie však vypracovalo talianske dizajnérske štúdio Carrozzeria Vignale. Do Kopřivnice boli dodané 3 druhy kompletných vozidiel s karosériou - standard, lux a coupé.

Pri návrhu karosérie T 613 bol dôležitý nielen jej vzhľad, ale aj rozpracovanie technológie jej výroby. Nájsť podnik ochotný zvládnuť tento komplexný problém (navyše sa počítalo len s malými výrobnými sériami) bol v Československu problém. V Tatre sa preto rozhodli obrátiť na niektorú taliansku karosáreň (tie mali vo svete dobré meno a dostatok skúseností s návrhmi karosérií pre malosériovú výrobu). V úvahu pripadali Style Italia, Bertone a Micheloty. Nakoniec sa však do jednania dostalo aj štúdio Carrozzeria Vignale, ktoré sa podmienkam Tatry prispôsobilo najlepšie a tak po konečnom zvážení pre a proti celú zákazku dostalo. Zmluva medzi Tatrou a Carrozzeria Vignale bola podpísaná v januári 1968.

Obrázok

Novinka musela odstrániť nedostatky T 603

V prvej fáze projektu si dali konštruktéri za úlohu odstrániť všetky nedostatky predchádzajúcej Tatry 603. Tá počas celého života trpela dvoma zásadnými problémami. Prvým bola pretáčavosť ovplyvňujúca stabilitu a techniku jazdy a druhým (podstatne závažnejším) jej náchylnosťou k vzniku požiaru pri nehode. Palivová nádrž umiestnená pod podlahou batožinového priestoru totiž pri každom väčšom čelnom náraze praskla a benzín oblial oblečenie predných pasažierov. Na toto doplatili aj posádky dvoch Tatier 603, ktoré sa v tiahlej zákrute pri Bratislave zrazili bočnými časťami karosérie. Autá sa následne od seba odrazili a každé skončilo v poli pri ceste. Hoci bolo poškodenie Tatier relatívne malé, posádky obidvoch vozidiel zasiahol benzín z nádrží a uhoreli.

Toto sa novej Tatre 613 nemohlo v žiadnom prípade stať!


            * Tatra 613 musela byť lepšia ako jej predchodkyňa Tatra 603.

            * Tatra 613 musela mať účinnejšie brzdy ako T603.

            * Pre novú tatru sa počítalo aj s automatickuo prevodovkou.

                                        

 

Zdroj: archív autora, archív TATRA, a.s., Život s Erbem Tatry (Milan Švihálek)

 
Reklama

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.