Choď na obsah Choď na menu
Reklama
Reklama
 


Tatra 613 Runway Tester (TRT)

Obrázok

Jazdné vlastnosti Tatry 613 najviac využila jej verzia pomenovaná Tatra Runway Tester. Toto pojazdné laboratórium slúžilo na testovanie a meranie adhézie letiskových pristávacích dráh, diaľnic a rýchlostných autodrómov. V priestore zadného sedadla mala Tatra TRT umiestnené meracie a referenčné kolesá, ktoré na meraný povrch spúšťalo hydraulické zariadenie. Meranie hodnôt súčiniteľa pozdĺžneho trenia zabezpečovalo prídavné koleso s vlastný hydrostatickým pohonom. Pre potreby merania boli v priestoroch zadného sedadla aj dve nádrže na vodu s celkovým objemom 400 litrov, ktoré boli na meranom povrchu schopné pomocou kropiaceho zariadenia vytvoriť vodný stĺpec s výškou 1 mm.

Obrázok

Na testovací špeciál T 613 TRT si dnes spomenie málokto.

Výsledky merania spracovával dvojprocesorový počítač umiestnený na palubnej doske pred spolujazdcom a zistené údaje zaznamenával na papier (na merací kotúč sa zmestilo 80 m papiera). Meracia Tatra si vyžadovala len vodiča, ktorý auto šoféroval a zároveň obsluhoval klávesnicu počítača. K dispozícii mal aj diaľkové ovládanie spojené s počítačom komunikačným káblom.

Na pohon Tatry 613-3 TRT slúžil klasický vzduchom chladený motor 3.5 V8 s výkonom 123,5 kW/5200 min-1 a maximálnym krútiacim momentom 270 Nm/3300 min-1. Prevodovka bola manuálna štvorstupňová. Tatra TRT však nebola žiadnou ľahkou váhou, s meracou technikou a plnými nádržami na palube mala pohotovostnú hmotnosť 2500 kg, napriek tomu dokázala na letiskových pristávacích dráhach vyvinúť maximálnu rýchlosť 180 km/h.

Obrázok


 
Reklama