Choď na obsah Choď na menu
Reklama
Reklama
 


Tatra 613-S (speciál)

(1980-1992)

Tieto autá patrili v rodine T613 vždy k niečomu výnimočnému. Vyplývalo to asi hlavne z ich poslania, ako naj-... T613, určená pre najvyšších štátnych predstaviteľov, ako aj z pomerne nízkeho počtu vyrobených kusov (niektoré zdroje uvádzajú 112, iné okolo 140ks), ako aj z výrazne vyššej ceny, ako mali štandardné T613.

 

 

Obrázok

 

 

Obrázok

Obrázok

 

Obrázok

 

Technické zmeny počas výroby Specialov:

Vonkajšie rozdiely (mimo prototypových vozidiel):

Prvé Speciály sa od neskorších odlišovali zvonka hlavne nárazníkmi, kde ich stredná časť bola z lisovaného a pochromovaného plechu, čo dávalo vozidlu reprezentatívnejší vzhľad. Takto bolo vyrobených údajne len niekoľko prototypov (? - info z vývoja v Kopřivnici), je však zaujímavé, že u prvého vozu T613K sa tieto nárazníky tiež objavili. Stredný diel prednej masky nebol zo začiatku vyzdobený chromovanými lištami na hornom a spodnom okraji. Tieto boli doplnené neskôr (so zavedením celopastových nárazníkov?) Ďalšou odlišnosťou bolo používanie antikorových vonkajších kľučiek mierne tvarovo odlišných, ktoré boli neskôr nahradené pochromovanými kľučkami klasického tvaru. Prvé vozy mali na ĽP blatníku anténu so zosilňovačom, od ktorej bolo neskôr upustené.

-objavili sa smerovky na predných blatníkoch

-strieborno lakované stierače nahradené čiernymi

Obrázok

Vnútorné rozdiely:

 -zadné sedadlo v prevedení so stredovou schránkou, alebo bez nej

-stredový panel: sú tu 2 ťahové ovládače (sýtič a prepínač zapaľovania) a 2 spínače zadných okien, tá kruhová prehĺbenina bola určená pre montáž zapalovača cigariet. Okrem toho tu bol často montovaný aj potenciometer, ktorý umožňoval vyvažovanie intenzity zvuku medzi prednou a zadnou časťou interiéru vozidla.

-podtlakové centrálne zamykanie z Audi montované zo začiatku, neskôr bolo nahradený technicky dokonalejším elektrickým pravdepodobne min. 2 prevedenia el. spúšťania okien

-výduchové mriežky v krajoch prístrojovej dosky nahradené klapkami ako u Š 105/120

-odkladacie kapsy na zadnej strane predných operadiel (väčšina vozov, ale asi nie všetky)

-vnútorné chromované kľučky nahradené čiernymi

-pružinový posilňovač na pracovnom valci spojky (s podobným princípom ako u T603)

Obrázok

Nadštandardná výbava Speciálov oproti bežným T613

 

-iný mechanizmus sťahovania okien (s iným kolieskom)

-zdvojené zapaľovanie

-prídavný palivový filter a dve palivové pumpy (asi iba vozy zo začiatku produkcie)

-dvojité tiahlo radenia a kulisu vpredu uloženú na silentblokoch. Cieľom bolo zmenšiť pohyby radiacej páky pri výkyvoch hnacieho agregátu. Podobné riešenie bolo neskôr použité aj u 5° prevodoviek u Mi. Prevodovka je ale zhodná s ostatnými typmi, akurát sa montoval dvoj vývodový medzi kus k tachometru kvôli pripojeniu tachografu.

-nízkotlakové ostrekovanie predných svetlometov+stierač

-klimatizácia

-strojné riadenie

-bar v operadle zadného sedadla

-centrálne zamykanie (elektrické)  

 Voliteľná nadštandardná výbava Speciálov oproti bežným T613

-tempomat VDO

-tachograf VDO

-autotelefón

-diktafón

-el. palivové čerpadlo

-chladiaci box

-brzdové obloženie s indikáciou opotrebenia 

 

Zdroj: http://www.tatraportal.sk

Obrázok

 

Obrázok

 
Obrázok 

Obrázok

Svetla prevzaté z Mercedes Benz W116.

Obrázok

    Vonkajšie spatné zrkadlá taktiež prevzaté z Mercedes Benz W116.

 

Obrázok 

Obrázok

 

Zdroj: text: archív autora, archív TATRA, a.s., web: http://www.tatraportal.sk ,kniha: Život s Erbem Tatry  (Milan Švihálek),kniha: Auta Východního bloku (Jan Tuček)

foto: dobové materiály TATRA a.s. (n.p. Tatra Kopřivnice)

 

 
Reklama